![]() |
JAV Famoudou Don Moye – dr, gongs, bongos, congas, perc ![]() Avangardinio džiazo dinozauras sugrįžo! Po gyvosios legendos – „The Art Ensemble of Chicago“ – 50-mečio turo, 2019 metais pasiekusio ir „Vilnius Jazz“ sceną, šios grupės vienas pirmtakų Famoudou Don Moye nenurimsta – leidosi į naują žygį, įkvėptas ilgus dešimtmečius jį lydinčios mantros „Didi juodoji muzika – senovė ateičiai“ (angl. „Great Black Music – Ancient to the Future“). Grojęs su daugybe džiazo korifėjų Famoudou Don Moye yra geriausiai žinomas kaip „The Art Ensemble of Chicago“, įtakingiausios 8-ojo ir 9-ojo dešimtmečių avangardinio džiazo grupės, būgnininkas. Prie jos muzikas prisijungė gyvendamas Paryžiuje, 1969 metais. Gimęs Ročesteryje Don Moye studijavo filosofiją ir perkusiją Detroito valstybiniame universitete, kur jį globojo trimitininkas Charlesas Moore’as. Pasitaikius progai, su Detroito „free“ džiazo grupe jis išvyko į Europą, pabėgdamas nuo politinės suirutės, kilusios šalyje, nužudžius afroamerikiečių pilietinių teisių judėjimo lyderį Martiną Liuterį Kingą Jaunesnįjį. Kaip „The Art Ensemble of Chicago“ būgnininkas, jis įgrojo per 70 gyvų pasirodymų įrašų, taip pat studijinių albumų, video ir DVD įvairiose kompanijose, tarp jų – „Atlantic Records“, ECM, „Disk Union“, „Nessa Records“, „Delmark“, „Pi Recordings“. Iš garsiosios grupės pirmtakų penketuko šiandien yra likę tik Don Moye ir Roscoe Mitchellas, toliau puoselėjantys „The Art Ensemble of Chicago“ šviesaus atminimo kūrėjų – Lesterio Bowie, Malachi Favorso, Josepho Jarmano – palikimą. 8-ajame dešimtmetyje, be šios grupės, Don Moye grojo su Sent Luiso „Black Artists Group“ muzikantais, pianistu Randy Westonu, dviese su Stev’u McCallu. 1984-aisiais jis prisijungė prie avangardo žvaigždžių L. Bowie, Chico Freemano, Arthuro Blythe’o, Don Cherry, Kirk Lightsey, tapdamas džiazo supergrupės „The Leaders“ nariu. Don Moye diskografijoje – 180 kompaktinių diskų, tarp jų – per 100, įgrotų su L. Bowie „Brass Fantasy“ ir „New York Organ Ensemble“, „The Kirk Lightsey Trio“, „The Leaders“. Būgnininkas dalyvavo daugybėje įrašų sesijų su Sun Ra, Milfordu Gravesu, Wadada Leo Smithu, Hamietu Bluiettu, Juliusu Hemphillu, Kenny Clarke’u, R. Westonu, Baba Sissoko, Cecilu McBee. Jis muzikavo su visa plejada kitų įžymybių, tarp jų – Sonny Sharrocku, Steve’u Lacy, Archie Sheppu, Malu Waldronu, Pharaoh Sandersu, „Sun Ra All Stars“, „Von & Chico Freeman Quintet“, Samu Riversu, Davidu Murray’um, Oliveriu Lake’u, Billy Cobhamu, Billy Higginsu, Roy Haynesu, Jacku De Jonette, Cecilu Tayloru. Būgnininkas vadina save amžinu mokiniu, – jis nesiliauja tyrinėti afroamerikietiškų, Afrikos ir Karibų perkusinių instrumentų bei ritminių technikų, toliau renka Gvinėjos, Malio, Senegalo, Kongo, Maroko, Kubos ritmus. Jis sėmėsi paslapčių iš Maroko „gnawa“ muzikantų, studijavo džembės galimybes su būgnų meistru Famoudou Konaté, iš kurio perėmė ir vardą. Savo kūryba Don Moye primena šlovingus AACM laikus (Association for the Advancement of Creative Musicians/Kūrybingų muzikantų tobulėjimo asociacija, įkurta 1965-aisiais, buvo stiprus Čikagos eksperimentinės scenos katalizatorius, įsukęs daugelio džiazo novatorių karjeras). Jis tiki, kad kultūriniai mainai gali prisidėti prie taikos pasaulyje išsaugojimo ir žmonių kūrybingumo ugdymo. Senegalietis multiinstrumentininkas Dudu Kouaté taip pat lankėsi Vilniuje su „The Art Ensemble of Chicago“, su kuriuo bendradarbiauja nuo 2017-ųjų. Gimęs griotų (mitinių istorijų pasakotojų) šeimoje, jis skleidžia afrikietiškas tradicijas per muzikinius pasakojimus. Tačiau tradicinius instrumentus Dudu naudoja pačiuose įvairiausiuose kontekstuose – jis groja ir afrodžiazą, ir šiuolaikinę muziką, nuolat ieško naujų, įdomių patirčių. 2018 metais muzikantas išleido albumą, kuriame dainos jo gimtąja kalba dera su novatoriškais skambesiais. Dudu mėgsta išbandyti ir styginius bei pučiamuosius instrumentus, nors teigia gimęs perkusininku. Jis groja įvairiose grupėse, dalyvauja teatro projektuose, dėsto afrikietišką perkusiją bei tradicinių Afrikos instrumentų istoriją. Simonas Sieger’as yra multiinstrumentininkas, aranžuotojas ir kompozitorius, nepripažįstantis muzikoje griežtų ribų. „Viskas gali plaukti bet kur, jei yra teisingas požiūris. Toks turėtų būti pasaulis“, – mano muzikantas. Jis groja straido stiliumi „noise“ koncertuose ir turkiškus makamus (dermių modelis, būdingas arabų, iraniečių ir turkų muzikai) bliuzo grupėje, muzikuoja su „The Art Ensemble of Chicago“, „Legacy Quintet“, „Mars Music Bar Opera“. Christophe’as Loilier’as, baigęs Kano muzikos akademiją Prancūzijoje, koncertavo ir gastroliavo su daugeliu Europos džiazo grandų, tarp jų – Emmanueliu Bexu, Peteriu Kingu, Alainu Jean-Marie, Ericu Barretu, Sophie Alour, Pierricku Pedronu, Siegfriedu Kessleriu, Geraldine Laurent. Kaip Archie Sheppo „Attica Blues Orchestra“ narys jis dalijosi scena su Ambrose’u Akinmusire’u, Cecile Mc Lorin, Tomu Mc Clunugu, Stéphane’u Belmondo, Reggie Washingtonu, Darrylu Hallu. Bosininkas Darrylas Hallas gimė Filadelfijoje, muzikos mokėsi privačiai ir „Manhattan School of Music“. 1995 metais jis laimėjo Theloniaus Monko džiazo instituto rengiamą Tarptautinį bosininkų konkursą. Muzikantas anksti ėmė domėtis įvairiausia muzika, bet labiausiai jį traukia džiazas, gospelas, soulas ir „Latin“ žanrai. Jis išbando save visur, keliaudamas po pasaulį su JAV ir Europos muzikantais. D. Hallo instrumentai skamba Ravi Coltrane’o „Mad 6“ ir Carmen Lundy „Soul to Soul“ albumuose. Bosininko lankstumas ir profesionalumas pelnė jam puikią reputaciją. |
|
© 1988-2023 Vilnius Jazz Festival. E-mail: office@vilniusjazz.lt Phone +37069885025 |