![]() |
Argentina-JAV Sofía Rei - voc, loops & charango ![]() Projektas tęsia garsaus Niujorko muzikos klubo „The Stone“, įkurto 2005-aisiais legendinio avangardisto Johno Zorno, pernai pradėtą europinį turą. Jo metu rinktinės grupės interpretuoja šio muzikos novatoriaus, saksofonininko, kompozitoriaus bei leidėjo grandiozinio ciklo „Masada“, tyrinėjančio hebrajų kultūrinę tapatybę, kūrinius. „Masada“ ciklą Zornas rašė 25 metus. Jį sudaro trys knygos – iš viso 613 kūrinių pagal Toros priesakus. Šiuos kūrinius per ketvirtį amžiaus interpretavo daugybė džiazo pažibų, tarp jų – Dave’as Douglasas, Billas Frisellas, Marcas Ribotas, Patas Metheny, Johnas Medeski. Mat Zornas savo ruožtu svariai prisideda prie bendraminčių kūrybos sklaidos. 1995-aisiais menininkas įsteigė avangardinės ir eksperimentinės muzikos įrašų studiją „Tzadik“, kuri suteikė galimybę daugybei novatorių paskelbti savo darbus. Pernai „Vilnius Jazz“ festivalyje Zorno pjeses iš antrosios „Masada“ knygos „The Book of Angels“ grojo Briano Marsellos trio. Dabar paskutiniosios ciklo dalies „The Book Beriah“ pjeses interpretuos autoriaus bendražygiai – Niujorke gyvenanti argentiniečių vokalistė, dainų kūrėja ir prodiuserė Sofia Rei bei ilgametis jos scenos partneris prancūzų multiinstrumentininkas ir kompozitorius JC Maillard’as. Duetas neseniai išleido šiuos kūrinius albume „Keter“. Tai vienas iš 11-kos albumų, įamžinusių 92 trečiosios „Masada“ knygos „The Book Beriah“ kompozicijas. Sofia jų įrašė aštuonias, pritariant Maillard’ui aštuoniastygiu elektroakustiniu „saz“ bosu. Šį unikalų instrumentą pagal muziko užsakymą pagamino prancūzas Luthier Herve Prudent’as, savo dirbinyje suderinęs turkiško styginio instrumento sazo, graikiško „bouzouki“ ir elektrinės gitaros savybes, senąjį paveldą ir modernumą. Anot, kritikų, naujasis hibridas kone „antgamtiškai“ išryškina „The Book Beriah“ kompozicijų mistinį pradą, yra tobulas balso partneris. Albumas „Keter“ sukėlė tikrą euforiją džiazo sluoksniuose – buvo pripažintas išskirtiniu, unikaliu „Masada“ katalogo akcentu, viso „Masada“ ciklo kulminacija, magiška ir nepamirštama. Abiejų muzikantų spalvingos aranžuotės Rei tekstais ispanų kalba apima įvairiausias temas – nuo meilės ir vienatvės iki vaikystės diktatoriaus valdomoje Argentinoje. Anot recenzentų, „Keter“ albume dainininkė tarsi persikūnija į pasakotoją. Jos balsas paklūsta visiems vaizduotės impulsams ir įgeidžiams. Būtent vaizduotė leidžianti Rei taip įspūdingai reikštis netradicinėje muzikoje. Vokalistės, muzikos kūrėjos, prodiuserės ir pedagogės Sofios Rei smalsumas ir balso lankstumas padėjo jai prisijaukinti daugybę stilių ir tradicijų. „All About Jazz“ ją pavadino viena lanksčiausių ir geidžiamiausių Niujorko muzikos scenose dainininkių, „El Intruso“ (Argentina) – viena geriausių visų laikų Argentinos dainininkių ir vienu ekspresyviausių visų laikų balsų. Pagyrų jai nepagailėjo ir „DownBeat Magazine“ bei „The New York Times“. Pati solistė yra pavadinusi save „varle iš keisto prūdo“, nuvesta šokinėjimo instinkto nuo klasikinio dainavimo ir Argentinos folkloro į Buenos Airių pank roko naktis ir prestižiškiausias JAV džiazo scenas bei pasaulio festivalius. Ji tebesidomi Pietų Amerikos šalių – Peru, Kolumbijos, Venesuelos, Argentinos liaudies muzika, bet kartu žvalgo naujas vokalinės kūrybos teritorijas, naudodama savo pasirodymuose vis daugiau elektronikos. Čilės žiniasklaida ją pavadino Lotynų Amerikos eksperimentinio vokalo ambasadore. Gimtųjų Buenos Airių tradicijas ji perkėlė į multikultūrinį Niujorko katilą ir sujungė su džiazo, klasikos, pop- ir elektroninės muzikos elementais. Ji semiasi įkvėpimo įvairiuose pasaulio kampeliuose. Folkloras ir avangardas, grakšti elegancija ir gaivališka aistra, virtuozės tikslumas ir spontanika – viskas telpa šios kūrybingos menininkės muzikoje. Rei išleido tris autorinius albumus, pelnė įvairių apdovanojimų. Kartu su Geoffrey Keezeriu 2009-aisiais ji buvo nominuota „Grammy“ apdovanojimui geriausio „Latin Jazz“ albumo kategorijoje. Sofia muzikavo keliuose Zorno ansambliuose, tarp jų – a’cappella kvartete „Mycale“ ir „Song Project“, bendradarbiavo su Maria Schneider, Bobby McFerrinu, „The Klezmatics“, Myra Melford, Pedrito Martinezu, Lioneliu Loueke, Guillermo Kleinu, Marcu Ribotu, Susana Baca ir daugeliu kitų garsenybių. Solistės kelias į muziką prasidėjo Buenos Airių „Colon “ teatro vaikų chore. Vėliau ji ketino tapti operos dainininke, studijuodama Buenos Airių nacionalinėje konservatorijoje dainavo senąją ir šiuolaikinę muziką, taip tarsi nužymėdama savo tolesnės karjeros kryptį. Susidomėjusi džiazu, Rei nėrė į improvizacinės muzikos studijas Bostono Naujosios Anglijos konservatorijoje (New England Conservatory), kur susipažino su būsimais artimiausiais savo scenos partneriais bosininku Jorge Roederiu, pianistu Leo Genovese, saksofonininku Danieliu Blake’u ir perkusininku Jorge Pérez-Albela. 2005 metais Rei persikėlė į Niujorką, kur ėmė bendradarbiauti su Bobby McFerrinu ir Marios Schneider orkestru. Dainininkės koncertų maršrutai driekiasi per Europą, Šiaurės ir Pietų Ameriką. Ji pasirodė tokiose prestižinėse scenose kaip Niujorko „Carnegie Hall“ ir „Lincoln Center“, Kennedy centre Vašingtone, Čikagos „World Music Festival“, SFJAZZ festivalyje JAV bei Monrealio tarptautiniame džiazo festivalyje Kanadoje, „Teatro Colón“ Argentinoje, „Barbican Center“ Londone, Vienos „Konzerthaus“, „North Sea Jazz“ festivalyje Nyderlanduose ir daugelyje kitų. Rei dosniai dalijasi savo patirtimi su jaunąja karta. Praeityje ji dėstė Bostono „Berklee College of Music“, o šiuo metu yra Niujorko universiteto Clive’o Daviso muzikos įrašų instituto (Institute of Recorded Music) profesorė, padeda studentams susiorientuoti šiuolaikinėje muzikoje, technologijose ir versle. Ji globoja perspektyvius talentus ir kaip dviejų festivalių – Berklio „Latin America Vive Music“ ir Niujorko „South American Music Festival“ – prodiuserė bei viena steigėjų, taip pat yra įkūrusi grupę „El Colectivo Sur“. Rei ilgametis partneris kompozitorius, gitaristas, pianistas Jean-Christophe’as (JC) Maillard’as yra kilęs iš Gvadelupės salos Karibuose. Per pastaruosius 20 metų kūrybiniai projektai ir gastrolės jį kaip muzikantą, aranžuotoją, prodiuserį suvedė su dauguma „world“ muzikos korifėjų. Menininkas bendradarbiavo su „Grammy“ laimėtojais Lisa Fischer, Angelique Kidjo, Richardu Bona, Toure Kunda. Jo paties projektas „Grand Baton”, novatoriškas roko ir Karibų ritmais pulssuojančios elektroninės muzikos mišinys, įamžintas dviejuose albumuose, sulaukė palankių atsiliepimų visame pasaulyje. JC garsėja ir kaip „saz“ boso pionierius, virtuoziškai valdantis šį egzotišką instrumentą. „Keter“ albumas – pirmasis unikaliojo instrumento galimybių įrodymas, tad „Vilnius Jazz“ publika turi išties retą progą įvertinti jį gyvos muzikos koncerte. |
|
© 1988-2021 Vilnius Jazz Festival. E-mail: office@vilniusjazz.lt Phone +37069885025 |