31st Vilnius Jazz Festival. 11-14 October, 2018
Nomad (Austrija):

Sainkho Namtchylak - voice;
Wolfgang Puschnig - reeds;
Paul Urbanek - piano.

 

Nomad - šia unikalią dainininkę mums atrasti padėjo festivalis Vilnius Jazz, kartais ji netgi vadinama šio festivalio simboliu.


Nuo 1989-ųjų, kai užburianti Sainkho Namtchylak multifonija prikaustė Lietuvos džiazo auditorijos dėmesį, Vilnius Jazz festivalyje Sainkho girdėjome 5 sykius - 1989, 1990, 1991, 1992, 1998; o nuolat pasipildantis būrys jos gerbėjų kaskart ją atrasdavo naujai.

Jubiliejiniame Vilnius Jazz Sainkho Namtchylak pristato projektą Nomad (klajoklis, bastūnas). Nomad – taip vadinasi ir šiemet, unikaliosios vokalistės 50-mečiui Leo išleistas albumas, apibendrinantis ankstesnius Sainkho ieškojimus ir darbus. Pati kūrėja, kalbėdama apie šį projektą, primena puikiai žinomą tiesą, kad nauja – tai gerai pamiršta sena. Šios programos pagrindas, arba “gerai pamiršta sena” –tai daina. Daina, anot Sainkho, kompaktiškoje muzikos formoje įkūnyta istorija, kurios kūrimo procese visada egzistavo variacija ir improvizacija, daina kisdavo kiekviename atlikime, ir nemaža dalimi šis kitimas priklausė nuo susirinkusių klausytojų nuotaikos. Labiausiai pavykusi jos versija buvo perduodama ateinančioms kartoms iš lūpų į lūpas.

Projektu Nomad jo kūrėjai siekia perteikti pačią svarbiausią dainos savybę – varijavimo ir plėtojimo galimybę. Kaip naujosios kartos simbolis šioje programoje naudojamas kompiuteris, kuriame užfiksuoti melodiniai fragmentai, ritmo eskizai, garsinės kilpos, taigi, šioje programoje dainos pagrindu tampa besiplėtojanti elektroninė programa. Projekte derinamas gyvas atlikimas ir užrašytos melodinės linijos suteikia galimybę pasirinkti atlikėjų skaičių, muzikuoti duetais, trio, kvartetu, sekstetu.

Nomad įkvėpėja ir siela Sainkho Namtchylak - viena iš nedaugelio vokalisčių, drąsiai žvalgančių avangardinės džiazo improvizacijos teritoriją, įstabaus balso savininkė, savo muzikoje organiškai jungianti senąsias vokalines technikas ir modernius garso išgavimo būdus, tradiciją ir avangardą. Jos kūrybinė veikla plati ir gili – tai ir world kryptis, ir free džiazas, etninė pop-elektronika ir avangardiniai eksperimentai; ji tęsia Vidurio Azijos vokalinę tradiciją, atlikdama Tuvos folklorą, Tibeto dainas, ji išbandė savo jėgas teatre ir poezijoje, ji pasirodė kaip dailininkė, iliustruojanti savo albumus, šiemet išleido ir knygą Karmaland.

Tuvoje gimusi Sainkho muzikos mokėsi gimtajame mieste, vėliau Maskvoje, paraleliai gilinosi į multifoninio dainavimo paslaptis pas Sibiro šamanus ir taip įvaldė tradicinį gerklinį obertoninį dainavimą. Savo profesinį kelią Sainkho Namchylak pradėjo kaip folkloro atlikėja ansamblyje Sayani; dainuodama šiame ansamblyje pelnė pirmąjį pripažinimą – 1986-aisiais laimėjo Rusijos federacijos folkloro dainininkų konkursą.

Tačiau netrukus Sainkho kūrybiniai keliai pasuko netikėta kryptimi – 1989 vokalistė pradėjo bendradarbiauti su grupe Tri-O, ir savo unikalų folkloro atlikimą sujungė su avangardiniais eksperimentais. Šią kryptį Sainkho plėtojo ir nuo 1991 persikėlus į Europą, iš pradžių Vieną (Austrija), vėliau Dubliną (Airija), Berlyną (Vokietija). 1993 ji labai sėkmingai pasitikrino savo galimybes užkariauti pop rinką projektu Out of Tuva, tačiau netrukus grįžo prie to, kas jai mieliausia – avangardiniai eksperimentai.

Eksperimentai Sainkho Namchylak nuolat suveda su novatoriškais džiazo muzikantais improvizatoriais. Ji randa bendraminčių visame pasaulyje - tai grupė Tri-O, Moscow Composers Orchestra, Evan Parker, Buch Morrise, Ned Rothenberg, Andreas Vollenweider; Sainkho muzikavo ir su Lietuvos improvizatoriais Vladimiru Čekasinu, Vladimiru Tarasovu, Juozu Milašiumi, Vytautu Pilibavičiumi; prieš metus ją girdėjome projekte su Andre Pabarčiūte ir Tomu Dobrovolskiu.

Sainkho Namchilak projekte dalyvauja vienas autoritetingiausių Europos džiazo muzikantų, vienas iškiliausių po Joe Zawinulo Austrijos džiazo atstovų Wolfgang Puschnig. Jis multiinstrumentininkas, meistriškai valdantis platų pučiamųjų arsenalą - fleitą, piccolo fleitą, altinį saksofoną, sopraninį saksofoną, altinį klarnetą, bosinį klarnetą, egzotiškuosius shakuhachi, hojak. Jis - plataus kūrybinio akiračio muzikantas, realizuojantis save nuo tradicinės ir klasikinės iki etninės ir avangardinės muzikos. Wolfgangas Puschnigas plėtoja savą skambesio kultūrą, kurioje dera kosmopolitiškumas ir ryški pagarba savo etninėms šaknims; jo braižui būdingas melodingumas, elegiškos intonacijos ir stulbinantis virtuoziškumas.

Wolfgangas Puschnigas gimęs Klagenfurte, Slovėnijoje, kur augo supamas liaudies dainų. Ši muzika tapo jo muzikinio universumo dalimi. Baigęs mokyklą 1974, Vienoje studijavo saksofoną, fleitą bei muzikologiją. 1977 su pianistu Mathias Rüegg Wolfgangas Puschnigas įkūrė Vienna Art Orchestra (VAO), unikalų orkestrą, su kuriuo muzikavo iki 1989. Wolfgangas Puschnigas tapo pagrindiniu šio orkestro solistu daugelyje legendinių VAO programų, tokių kaip Concerto Piccolo (1980), From No Time to Rag Time (1982), The Minimalism of Erik Satie (1984) bei Lonely Nightride of a Saxophone Player (1985).

Šalia darbo su kūrybiškuoju Vienna Art Orchestra, Wolfgangas Puschnigas nuolat bendradarbiauja su Carla Bley bigbendu (nuo 1985), free-funk trio su bosistu Jamaladeen Tacuma, groja su Korėjos mušamųjų grupe Samul Nori (nuo 1987), su ansambliais Megadrums, Red Sun, Grey, muzikuoja su vokalistėmis Lauren Newton, Linda Sharrock, smuikininku Mark Feldman, perkusininku Milton Cardona. Wolfgangas Puschnigas taip pat vadovauja savo grupėms, tokioms kaip Air Mail, Pat Brothers, AM4. Dar jaunystėje gimtajame mieste subūręs folkdžiazo ansamblį Sokrates Sixtinic Bongoloids, šią liniją – džiazą, kurio pagrindu yra Alpių folkloras – muzikas tęsė 1991 su bosistu Jamaaladeen Tacuma ir trimitininku Herbert Joos sukurtu projektu Alpine Aspects. 2004 jam buvo suteiktas gimtojo miesto Klagenfurto Alpen-Adria universiteto garbės daktaro vardas. 1998 pelnė Hans Koller prizą kaip Metų muzikantas.

Virtuoziškas solistas ir kūrybiškas muzikantas, nuolat pasirodantis įvairiose tarptautinėse sudėtyse, šalia aktyvios koncertinės veiklos komponuoja kinui ir teatrui, dėsto.

Tarp pastovių Wolfgango Puschnigo kūrybinių bendražygių yra ir šio projekto pianistas Paul Urbanek. Paulis Urbanekas pagarsėjo kaip kompozitorius, sukurdamas ir išplėtodamas savą kompozicinį metodą, vadinamą “atvirkščiu komponavimu“ (reverse composing), pirmą sykį pristatytą albume The Hans Koller Concept. Fortepijono liniją muzikas sukūrė, remdamasis Hanso Kollerio solo improvizacijomis ir spontaniškais jo dialogais su Wolfgangu Puschnigu, įgrotais keletą metų anksčiau. Šis albumas 2001 pelnė Pauliui Urbanekui Hans Koller prizą kaip metų albumas.

Paulis Urbanekas, pasukęs tėvo, taip pat pianisto keliu, profesionalioje džiazo scenoje pasirodo nuo 1986,. Baigęs fortepijono ir improvizacijos studijas Gustavo Mahlerio konservatorjoje Vienoje ir klavišininko studijas Vienos muzikos universitete, jis reiškiasi kaip pianistas, klavišininkas, bei kompozitorius ir aranžuotojas. Kaip atlikėjas dalyvavo įrašant apie 70 albumų su tokiais muzikantais kaip Wolfgang Puschnig, Hans Koller, Alegre Corea, Izabel Padovani, Kim Dok Soo, Maria Pia De Vito, Bertl Mayer, grupe The Next Generation of Sound, Orchestre National Des Jazz, ir daugeliu kitų.

© Jūratė Kučinskaitė

 

Vilnius Jazz'2007

Andy Emler trio

Prancūzija

Rova Special Sextet

JAV / Lietuva / Šveicarija

Ronin

Šveicarija

Dainius Pulauskas Group

Lietuva

Nomad

Austrija

Ibrahim Electric feat. Liudas Mockūnas

Danija / Lietuva

Monika Heidemann Band

JAV

Arūnas Šlaustas Jazz Project

Lietuva

Fritz Hauser

Šveicarija

Farmyard Animals Trio

D.Britanija

Juozas Milašius

Lietuva

Magic Mushrooms

Lietuva

 
Vilnius Jazz Young Power 2007

Dmitrij Golovanov

Lietuva

Untitled

Lietuva

1+1=1

Lietuva

QU5

Lietuva