29th Vilnius Jazz Festival. 13-16 October, 2016
Myra Melford Quartet Vilnius Jazz'2003
Myra Melford Quartet "Be Bread" (JAV):

Myra Melford - piano, harmonium
Cuong Vu - trumpet
Stomu Takeishi - bass
Elliot Humberto Kavee - drums



"If you've not been fed, be bread." - šis Rumi poemos The Image of Your Body sakinys tapo inspiracijų šaltiniu Vilnius Jazz sugrįžtančiai pianistei ir kompozitorei Myrai Melford iš JAV. 1994 m. festivalyje solo grojusi muzikė šį sykį atvyksta su naujausiu savo projektu - kvartetu Be Bread. Projektas - lanksčios sudėties, šalia garsių į festivalį atvykstančių muzikų jame dar groja Vilnius Jazz publikai pažįstamas gitaristas B.Ross bei būgnininkas L.Carteris.

Naujasis M.Melford projektas, tęsiantis garsių jos ansamblių The Same River, Twice bei Crush principus, natūraliai išaugo iš pastarųjų metų muzikės tyrinėjimų, siekiant organiškai sujungti Indijoje pasisemtus muzikinius potyrius. Jos gaiviose, dvasingose ir glaustose kompozicijose dera indo-pakistaniečių, vidurio rytų, bliuzo, jungle ir improvizacinės muzikos elementai, o nedidelės sudėties M.Melford ansamblis geba sukurti plataus ir erdvaus skambesio muziką su dinamišku melodijos, ritmo, harmonijos ir tembrų judėjimu tiek stambesnėse struktūrose, tiek ir mikrotoniniuose niuansuose.

"Kitame tūkstantmetyje džiazas remsis individualiais žodynais, tokiais kaip Melford, - konstruktyviais, bet sykiu iš esmės adaptavusiais bliuzą, svingą ir kitas tradicijas" - tvirtina žymus džiazo kritikas Howard Mandel.

Pianistė ir kompozitorė Myra Melford kritikos ir publikos dėmesį patraukė nuo debiutinio albumo, pasirodžiusio 1990 m. O 1991 m. žurnalas Down Beat ją pavadino muzike, nusipelniusia platesnio pripažinimo. Nuo to laiko ji nuolat minima šio prestižinio leidinio anketose, yra muzikavusi daugiau nei 30 šalių ir pelniusi daugybę prizų už kompozicijas bei grojimą.

Illinojuje gimusi pianistė savo kūrybinę pasaulėžiūrą formavo studijuodama pas A.Lande ir G.Peacock'ą Sietle bei H.Threadgill'ą ir D.Pullen'ą Niujorke.

Pagarsėjusi kaip lyderė dar 1990 m. M.Melford subūrė audringų pripažinimų pelniusį trio, vėliau vadovavo akustiniam žvaigždžių ansambliui The Same River, Twice bei elektroakustiniam Crush. 2001 m. jos suformuotas lanksčios sudėties ansamblis The Tent, šiemet išleido CD. Pastaruoju metu M.Melford susidomėjo harmoniumu - instrumentu, tradiciškai naudojamu Indijos ir Pakistano klasikinėje bei religinėje muzikoje. Šį instrumentą ji studijavo 2000-2001 m. Indijoje, jį pianistė naudoja ir naujausiame savo projekte Be Bread.

Be darbo su savo kolektyvais M.Melford pastaruoju metu muzikuoja su naujojo džiazo lyderiais Marty Ehrlich, Leroy Jenkins, Joseph Jarman, Butch Morris, Henry Threadgill.
Melford talentinga pianistė ir nuoširdi menininkė, gebanti užvaldyti klausytojus savo muzika. Puikiai išmanydama džiazo tradicijų platumą ir gelmes, ji išsiskiria kūrybos gaivumu, neretai stebindama neįprastais melodijos, harmonijos ar ansamblinio grojimo posūkiais. Ji geba perkurti bliuzą ir bugivugį kampuotu ir perkusiniu avangardiniu stiliumi. Stulbinančią M.Melford kūrybos įvairovę puikiai apibūdino žurnalas Coda: "Myra Melford tuo pačiu metu yra šokėja, romantikė ir nesutramdoma laukinė, daužanti iš fortepijono visus velnius ir tai daranti nuostabiai".

Melford pianistę puikiai papildo Melford kompozitorė. Jos spalvingoje, lakioje ir dinamiškoje kūryboje šalia džiazo įtakos juntami ir nedžiaziniai šaltiniai, tokie kaip tango, klezmerių ar kamerinė muzika. Kurdama avangardinį džiazą ji puikiai jaučia ir patrauklių kompozicijų vertę. Vienoje kompozicijoje M.Melford gali būti griežta ir romantiška, melancholiška ir ironiška, gedulinga ir džiaugsminga.

Kaip ansamblių lyderė, M.Melford išsiskiria ypatingu gebėjimu pasirinkti muzikantus, kurie, anot Reuben Jackson "mažą ansamblį priverčia suskambėti pilnai ir intriguojančiai, kaip orkestrą". Tai akivaizdžiai iliustruoja ir kvartetas Be Bread, kurį sudaro ryškūs profesionalai, pasaulinio garso džiazo muzikai.



Kvarteto trimitininkas Cuong Vu - vienas įspūdingiausių naujojo džiazo kūrėjų ir naujosios novatorių kartos lyderių. Pastaruoju metu jis minimas tarp 50 pačių ryškiausių jaunųjų džiazo kūrėjų.

Vietname gimęs Cuong Vu būdamas 6-erių su šeima emigravo į Sietlą, Vašingtone. 11-metis jis pradėjo groti trimitu. Džiazo muziką jis studijavo Naujosios Anglijos konservatoriją (New England Conservatory of Music), kur didelę įtaką jam padarė saksofonininkas ir kompozitorius J.Maneri, paskatinęs atrasti savą muzikos koncepciją ir individualų skambesį.

Jaunajam trimitininkui šis kelias pirmiausia siejosi su skambesio tradicijų perkėlimu į netradicines džiazui sritis bei naujų formų ir faktūrų paieška. Jis susipažino su šiuolaikine akademine muzika, kurios raiškos priemonės papildė jo kūrybą. Unikalią muzikinę Vu kalbą praturtino visa muzika, formavusi jį nuo vaikystės iki šių dienų.

Baigęs studijas, 1994 m. Cuong Vu persikėlė į Niujorką, ir nuo to laiko aktyviai muzikuoja, vadovauja savo grupėms JackHouse, Scratcher, Vu-tet bei Cuong Vu trio, su kuriomis dirbdamas jis plėtoja individualią novatorišką improvizacinę ir kompozicinę kalbą. Jo autoriniai albumai nuolat minimi tarp pačių geriausių Štai paskutinis jo albumas Come Play With Me vardijamas tarp 5 geriausių 2001 m. albumų. Be to C.Vu - nuolatinis garsių džiazo muzikų bendražygis, tokių kaip Pat Metheny, David Bowie, Laurie Anderson, Dave Douglas, Bobby Previte, Mark Helias ir kt. Pastaruoju metu gastroliuodamas su Pat Metheny Group, jis ne tik groja, bet ir dainuoja.



Japonijoje gimęs kvarteto bosistas Stomu Takeishi, į JAV atvyko sulaukęs 19-os, 1983 m. studijuoti Berklee muzikos koledže.

Nuo 1986 m. jis gyvena Niujorke. Per 20 metų, kuriuos jis gyvena JAV, pagarsėjo kaip talentingas ir novatoriškas bosistas.

Elektriniu beladžiu bosu grojantis S.Takeishi be kitų muzikavo su Don Cherry, Henry Threadgill, Butch Morris, Paul Motian, Dave Liebmann, Harriet Tubman trio, Satoko Fujii, Luiz Bueno, Ken Butler, Dave Castiglione, Randy Brecker ir Wynton Marsalis.

S.Takeishi - nuolatinis M.Melford bendražygis, grojantis jos vadovaujamame Crush trio, jis taip pat yra Cuong Vu grupės Vu-Tet narys.

Kaip rašo garsus džiazo kritikas Bill Milkowski, T.Takeishi yra geriausias, kai strimgalviais puola į improvizaciją - tiesiog "čiumpa šansą ir laužo taisykles".



Išskirtinė kūrybinė asmenybė yra Be Bread kvarteto būgnininkas Elliot Humberto Kavee.

Pastarąjį dešimtmetį jis vadinamas geriausiu būgnininku tarp talentingų creative muzikantų, grojančių San Francisko naujojo džiazo scenoje. Jis groja ne tik mušamaisiais, bet ir violončele, yra ne tik muzikantas, bet ir kompozitorius, meno vadovas, aktorius ir rašytojas.

E.H.Kavee specializuojasi naujuose muzikos ir teatro opusuose, kuria ir įrašinėja naująją muziką su Francis Wong, Omar Sosa, Joseph Jarman, Henry Threadgill, Steve Coleman, Don Cherry, Cecil Taylor, John Tchicai, Jon Raskin, Elliot Sharp, Tim Berne ir daugeliu kitų - jis groja daugiau nei 40 kritikų pripažinimą pelniusių albumų. Jis yra Club Foot Orchestra perkusininkas, violončelininkas ir kompozitorius.

E.H.Kavee privertė atkreipti į save dėmesį jau debiutiniu jo, kaip lyderio albumu, tačiau tikrą nuostabą sukėlė jo vardu pavadintas solinis albumas, kuriame tarsi fokusininkas tuo pačiu metu jis groja ir mušamaisiais ir styginiais! Tiek membraninė, tiek ir metalinė E.H.Kavee perkusija, anot kritikų "dainuoja politembriniu - poliritminiu būdu", ir programos pagalba jungiama su violončele. Albumas, sėkmingai išvengęs solinio albumo spąstų, tapo triskart geriausių albumų dešimtuko laureatu, San Francisco Bay Guardian's jį pavadino geriausiu 1997 m. albumu.

Be darbo su įvairiomis grupėmis, E.H.Kavee pasirodo ir solo. Puikiai vertinamos ir jo kompozicijos, kurias jis rašo taip pat ir kinui bei teatrui. Be to E.H.Kavee kuria su San Francisko mimų trupe, 7-erius metus iš eilės įvertinama Tony premija, - jis 7 originalių muzikinių vaidinimų reikšmingomis politinėmis temomis bendraautorius, per 42 trupės istorijos metus jis buvo vieninteliu meno direktoriumi, pelniusiu prizą dramos srityje.

© Jūratė Kučinskaitė



Atgal
 
Kazutoki Umezu / Masahiko Satoh
Japonija

Kazutoki Umezu - alt sax, soprano sax, clarinet, bass clarinet
Masahiko Satoh - jazz pianist, composer, arranger
 
Manfred Leuchter
"Arabescue"

Vokietija

Manfred Leuchter - accord.
Heribert Leuchter - sax
Christoph Titz - trumpet
Antoine Pütz - b, guitar
Afra Mussawisade - dr
 
Fredrik Nordström Quintet
Švedija

Fredrik Nordström - ts,
Magnus Broo - tp,
Mattias Stahl - vib,
Filip Augustson - b,
Fredrik Rundqvist - dr
 
Milašius Power Trio & Darius Čiuta
Lietuva

Juozas Milašius - g
Skirmantas Sasnauskas - trombone
Arkady Gotesman - dr
Darius Čiuta - pc
 
Saadet Türköz /
Urs Leimgruber

Šveicarija

Saadet Türköz - voc
Urs Leimgruber - sax
 
Cinematic Orchestra
D.Britanija

Jason Swinscoe - key, electronics
Phil France - double bass
Luke Flowers - dr
Steve Brown - key
Patrick Carpenter - turntables
Tom Chant - sax, horn
 
Musica Reservata
Italija

Michael Gassman - trumpet
Vincenzo Mingiardi - guitar
Roberto Bonati - double bass
Roberto Dani - drums