31st Vilnius Jazz Festival. 11-14 October, 2018
Hans Reichel - Rüdiger Carl Vilnius Jazz'2002

Hans Reichel - Rüdiger Carl (Vokietija):

Hans Reichel - g, daxophone,
Rüdiger Carl - accordion, sax, cl

Išskirtinių naujojo džiazo meistrų Hans'o Reichel'io ir Rüdiger'io Carl'o kūrybinė draugystė prasidėjo 1978 m. Bergo-Brandenburgo kvartete. Nuo to laiko bemaž ketvirtį amžiaus jie muzikuoja drauge ir įvairiose grupėse, ir duetu, o jų pasirodymai tampa tikra švente naujosios improvizacinės muzikos gurmanams.

Gitaristas, kompozitorius, dizaineris ir unikalaus muzikos instrumento daksofono (daxophone) išradėjas Hans Reichel (1949 m.) - ekscentriška ir kūrybiška asmenybė. Nuo vaikystės jis išsiskyrė nepaprastais gabumais: būdamas 7-erių savarankiškai išmoko groti smuiku ir devynerius metus juo griežė mokyklos orkestre. Penkiolikmetis, susidomėjęs ankstyvąja roko muzika, pradėjo skambinti gitara. Kurį laiką jam teko groti ir bosine gitara, ir duetu su renesanso instrumento krumhorno (crumhorne) atlikėju. Tuo metu didžiausią įtaką jam darė Donovan'as, Beatles, Rolling Stones, vėliau Frank'as Zappa, Cream, Jimi Hendrix'as ir bliuzo atlikėjai.

7-to dešimtmečio pabaigoje H.Reichel'io meilę muzikai užgožė kita aistra - polinkis į poligrafiją ir grafinį dizainą. Jis studijavo grafiką ir kurį laiką dirbo linotipininku. 1970-aisiais jis vėl išmėgino savo jėgas muzikoje: nusiuntęs įrašus Frankfurto džiazo festivalio žiuri, buvo pakviestas pasirodyti specialiame debiutantų koncerte, kur gitaristu susidomėjo Berlyno įrašų studijos FMP prodiuseris Jost'as Gebers'as. 1973 m. ši studija išleido jo debiutinį albumą.

Turtinga H.Reichelio diskografija akivaizdžiai liudija jo polinkį į nedidelės sudėties ansamblius. Nors pats muzikantas teigia, kad mėgiamiausias jo formatas - trio, dažniausiai jis muzikuoja duetais su nuolatiniais partneriais Rüdiger'iu Carl'u ir Sven'u-Ake Johansson'u, o taip pat naujosios improvizacinės muzikos grandais Tom'u Cora, Fred'u Frith'u, Kronos kvartetu ir kt. Jis yra išleidęs ir grynai solinių, aukštai vertinamų albumų (tarp jų operetę daksofonui). Beje, jo muzika kuriama spontaniškai ir dažniausiai įrašoma realiuoju laiku.

Eksperimentinės gitaros Guru vadinamą Hans'ą Reichel'į 1997 m. žurnalas Guitar Player išrinko tarp "30 radikaliausių gitaristų". Nors muzikantą galima vadinti ir multiinstrumentininku: jis groja ne tik gitaromis - vieno ir dviejų grifų (kurias, beje, kuria pats); o taip pat unikaliuoju savo išradimu daksofonu bei dar vaikystėje įvaldytu smuiku, kartais naudodamas tokias akibrokštiškas priemones, kaip grojimas dviem gitarom vienu metu. Visgi, nepaisant kūrybos priemonių drastiškumo, jo keistoje ir puikioje muzikoje lyriškumo aptiksime nemažiau nei noise.



Ilgametis gitaristo kūrybinis bendražygis akordeonistas, saksofonininkas, klarnetininkas, aranžuotojas bei kompozitorius Rüdiger Carl (g. 1944 m. Rytų Prūsijoje) Europos improvizacinės muzikos scenoje pasirodė 7-to dešimtmečio pabaigoje. Jis gerai žinomas kaip Globe Unity Orchestra (1973-1976) bei Canvas Trio (nuo 1991 m.) narys, ansamblio Cowws lyderis bei puikus duetų partneris. R.Carl'as grojo su daugeliu garsių muzikantų: Anthony Braxton'u, Louis'u Moholo, Tristan'u Honsinger'iu, Joėlle Léandre, Carlos'u Zingaro, Han'u Bennink'u ir daugeliu kitų. Be to organizavo koncertus bei vadovavo Frankfurto F.I.M. orkestrui.

R.Carl'as į improvizacinę muziką įsitraukė 1968 m., 1972-aisiais FMP išleido jo debiutinį albumą. Sekančiais metais prasidėjo ir šiandien tebesitęsianti jo kūrybinė draugystė su pianiste Irene Schweizer, o taip pat 3 metų darbas Globe Unity Orchestra.

Nuo 1977 m. Rüdiger'is Carl'as pradėjo rengti solo pasirodymus, dar po metų - bendradarbiauti su laisvosios improvizacinės muzikos kūrėjais Sven'u-Ake Johansson'u ir Hans'u Reichel'iu. Visi trys muzikantai Bergo-Brandenburgo kvareteto nariai (su E.L.Petrowsky), grojo ir duetais, ir trio (nuo 1994 m.); be to R.Carl'as su S.A.Johansson'u grojo Swing Dance Band (su A.von Schlippenbach'u ir J.Oliver'iu), o drauge su H.Reichel'iu nuo 1993 m. September Band.

Dar muzikinės karjeros pradžioje R.Carl'as žengė ko gero netikėčiausią žingsnį improvizacinėje muzikoje, pakeisdamas įprastą džiazui instrumentą tenorinį saksofoną į visiškai kitokias asociacijas keliantį akordeoną. Jį į savo instrumentarijų šalia saksofono ir klarneto jis pirmą sykį įtraukė duetu su Hans'u Reichel'iu įrašytame albume Buben (1978 m.). Visus savo instrumentus R.Carl'as valdo su išskirtiniu meistriškumu. Jo rankose akordeonas kaskart suskamba vis naujomis, netikėtomis spalvomis, o klarnetas ne tik lieja įmantrias melodijas, - jis girgžda, cypia, gagena ir t.t. Grodamas klarnetu R.Carl'as kombinuoja mikrotoninius efektus su glissando, taip kurdamas dermės nestabilumo įspūdį. Taigi, tradiciniai instrumentai "kalbinami" R.Carl'o skamba netradiciškai, sudarydami puikią garsinę partnerystę H.Reichelio daksofonui.

Unikalų muzikos instrumentą daxophone'ą H.Reichelis išrado, pasitelkęs dizainerio sugebėjimus, muzikalumą, ir nepaprastą kūrybiškumą. Savo vardą instrumentas gavo dėl specifinių tembrinių galimybių: juo išgaunami garsai primena gyvūnų skleidžiamus garsus (Dachs - vokiškai barsukas (opšrus). Anot instrumento kūrėjo, jo išradimo pavadinime ne tik atsispindi plačios garsinės barsukų galimybės, tačiau čia užšifruota ir užuomina į kito žymaus instrumentų kūrėjo Adolfo Sakso pavardę.

Ekscentriškasis daksofonas dienos šviesą pirmą sykį išvydo 1987 m. albume The Dawn of Dachsmann. Kadangi instrumentas tuoj pat tapo įvairių komentarų objektu, H.Reichel'is pateikė išsamų jo aprašymą. Daksofoną sudaro specialiai viename gale pritvirtintos siauros medžio juostelės, kurios atskirai ir įvairiai sugrupuotos užgaunamos stryku, gremžiamos, daužomos, taip išgaunant neįtikėtiną puokštę garsų: kartais jis skamba kaip muzikos instrumentai (kazoo, trimitas, fleita, violončelė, ksilofonas ir t.t.) bet dažniausiai - kaip gyvūnų skleidžiami garsai (avino ar asilo bliovimas, dramblio riksmas, ančių gagenimas, šuns lojimas ar katės kniaukimas). Daksofonas pasižymi tokia tembrų įvairove, kad tiko net stambios formos kūriniui - operetei Shanghaied On Tor Road, 1992 m. atliktai vieninteliu šiuo instrumentu.

© Jūratė Kučinskaitė

Daugiau informacijos: http://www.daxo.de



Atgal

 
Django Bates &
Human Chain

Jų kūryba - tobula virtuoziškumo, subtilaus humoro ir stebinančio intelekto sintezė, intriguojanti ir provokuojanti, kupina išradingo temų bei motyvų.
 
Lindha Svantesson
Kylanti Švedijos džiazo žvaigždė ir jos grupė festivalyje pristatys antrą autorinį Lindha'os albumą "Far from alone".
 
Actis Dato Quartet
Viena reikšmingiausių Europos naujojo džiazo scenos grupių, išsiskirianti originalumu ir šmaikštumu.
 
Makigami Santachi
Visi trio nariai priklauso garsiam eksperimentiniam japonų ansambliui "Hikashu", grojančiam įvairiausią muziką - nuo džiazo, folko, roko, popo ir japoniško tvisto iki techno bei noise.
 
Kampec Dolores
Nūnai jų kuriama muzika - patraukli ir originali įmantrios melodikos, keistos lyrikos, klasikinės aranžuotės bei subtiliai laužytos ritmikos sintezė.
 
Harriet Tubman
Tai savotiškas puikiai vienas kitą jaučiančių kūrėjų pokalbis, plėtojantis "call-response" idėją, su nauja laisve naudojant įprastas "fusion" priemones, melodiką ir ritmą.