Actis Dato Quartet (Italija):
Carlo Actis Dato - saxes, bc,
Piero Ponzo - saxes, cl,
Enrico Fazio - db,
Fiorenzo Sordini - dr
Lietuvos džiazo publika iki šiol mena šmaikštų, teatralizuotą italų saksofonininko
Carlo Actis Dato ir gitaristo Enzo Rocco pasirodymą festivalyje Kaunas Jazz'2000.
Šį sykį Lietuvos auditorijai saksofonininkas pristato savo garsųjį kvartetą,
gyvuojantį nuo 1984 m. Kvarteto pasirodymai bemaž visuose garsiausiuose
Europos ir užjūrio festivaliuose pelnė jam tarptautinį pripažinimą, kurį
atspindi gausybė radijo įrašų ne tik gimtojoje Italijoje, bet ir Švedijoje,
Suomijoje, Prancūzijoje, Belgijoje, Vokietijoje, Šveicarijoje bei Austrijoje.
Kasmetinėse Italijos džiazo žurnalo Musica Jazz kritikų anketose
nuo 1988-ųjų metų kvartetas nuolat minimas aukščiausiose eilutėse, ne sykį
buvo pripažintas geriausiu Italijos džiazo kolektyvu. Jo albumus pristato
prestižiškiausi pasaulio džiazo leidiniai, tokie kaip The Penguin Guide
to Jazz žurnalai Swing Journal, Jazztimes, Down Beat,
Jazzthetik, Jazz Podium ir kt.
Carlo Actis Dato Quartet - viena reikšmingiausių
Europos naujojo džiazo scenos grupių, išsiskirianti originalumu ir šmaikštumu.
2 saksofonai ansamblio priešakyje suteikia jam universalumo: nuo lankstaus
ansambliuko jis gali virsti marshing band užuomina, grakščiu tango
orkestriuku ar patosiniu fanfarų choru. Tokį kvarteto privalumą dar ryškiau
pabrėžia jo repertuaro pagrindą sudarančios originalios kompozicijos, kurių
didžioji dalis priklauso kvarteto lyderio C.A.Dato plunksnai. Čia be pačios
įvairiausios stilistikos džiazo elementų: nuo svingo iki free džiazo,
gyvuoja ir neišsemiami Viduržemio jūros bei Artimųjų rytų kultūrų etninės
muzikos resursai. Sykiais įvilkti į afro ar funky ritmus,
sykiais papuošti karibų ar rytietiškais motyvais, sykiais suskambantys it
senovinė italų daina, o sykiais ironiškai iškraipyti ar supriešinti su ugningais
latin ritmais. Ir visa tai pateikiama su šio kvarteto muzikai būdinga
išskirtine humoro doze, sėkmingai derinant muzikines ir nemuzikines raiškos
priemones. Tačiau net ir teatrališka klounada negali užgožti stulbinančio
kvarteto narių meistriškumo. Visi jie - akademinį muzikinį išsilavinimą
įgiję virtuoziški muzikantai, be džiazo grojantys ir akademinės muzikos
ansambliuose.
Penkiasdešimtmetis kvarteto lyderis Carlo Actis Dato,
aktyviai kuriantis nuo 8-to dešimtmečio pradžios - vienas originaliausių
ir kūrybiškiausių Italijos džiazo muzikų. Jis - virtuoziškas atlikėjas,
tradicinės ir naujosios technikos meistras, puikiai valdantis cirkuliarinį
kvėpavimą, išsiskiriantis ypatingai energingu bosinio klarneto ir baritoninio
saksofono skambesiu. C.A.Dato yra vienas iš naujojo Italijos džiazo pradininkų:
1974-aisiais drauge su kolegomis jis įkūręs vieną pirmųjų Italijos džiazo
ansamblių Art Studio group. Be to, jis yra medinių instrumentų trio
Atipico bendralyderis, bei Pinu Minafras Sud Ensemble, Italian
Instabile Orchestra, Democratic Orchestra, Mitteleuropa Orchestra,
Mama Quartet ir daugybės kitų grupių narys. Saksofonininkas groja
ir solo rečitalius bei duetus, pasirodydamas pačiose įvairiausiose auditorijose:
ir prestižinėse koncertų salėse, ir mokyklose, vaikų darželiuose ar tiesiog
gatvėse.
C.A.Dato groja su visai žymiausiais Italijos džiazo muzikais, o taip pat
su pasaulinėmis džiazo žvaigždėmis, tokiomis kaip Albert'as Mangelsdorff'as,
Barre Philipps'as, Mark'as Dresser'is, Tony Oxley, Enrico Rava, Alan'as
Tomlinson'as, Leroy Jenkins'as, Satoko Fujii, Oliver'is Lake, Cecil'as Taylor'as
ir kt. Pūtikui teko muzikuoti penkiuose kontinentuose, dalyvauti bemaž visuose
svarbiausiuose tarptautiniuose festivaliuose, jis dalyvavo įrašant daugiau
kaip 50 albumų. 1984 m. jis įkūrė ir nuolat vadovauja bei komponuoja į "Vilnius
Jazz'2002" festivalį atvyksiančiam savo kvartetui.
Antrasis kvarteto saksofonininkas Piero Ponzo,
studijavęs klarnetą, elektroninę muziką, kompoziciją ir aranžuotę, Italijos
scenose pasirodė 1980 m. Jo profesinė karjera aprėpia daugybę muzikos rūšių:
jis bendradarbiauja su roko, funky, džiazo, klasikinės bei folk muzikos
grupėmis; komponuoja elektroakustinę, kamerinę muziką, o taip pat muziką
pučiamiesiems bei teatrui, šokiui ir kinui. P.Ponzo be muzikavimo CAD kvartete
vadovauja savo sekstetui, groja su Atipico Trio, Actis Furioso.
Kvarteto bosistas ir kompozitorius Enrico Fazio be
darbo su įvairiomis džiazo grupėmis, jau 15 metų vadovauja savo sekstetui;
o taip pat bendradarbiauja su šokėjais ir aktoriais, dėstytojauja. Grojo
su Steve'u Lacy, Tim'u Honsinger'iu, Keith'u Tippett'u, Alan'u Tomlinson'u,
Anatolijumi Vapirovu, Sergejumi Letovu ir daugeliu kitų naujojo džiazo kūrėjų.
Savo grupes - anglų-italų kvartetą (kuriame groja ir E.Fazio), bei Christi-Sordini
Quintet - turi ir kvarteto būgnininkas Fiorenzo
Sordini. Tarp jo kūrybinių bendražygių Keith'as Tippett'as, Steve'as
Lacy, Roberto Bellatalla, Barre Phillips'as, Sergejus Letovas, Tim'as Honsinger'is
ir kt. Būgnininkas aktyviai muzikuoja gausiuose džiazo projektuose, groja
ne viename simfoniniame orkestre, daugelyje akademinės muzikos ansamblių,
bendradarbiauja su šokėjais ir aktoriais.
Carlo Actis Dato kvarteto nepakanka išgirsti. Teatrališkais elementais prisodrintus
šmaikščius ir uždegančius kolektyvo pasirodymus būtina ir išvysti, - čia
publika neretai įtraukiama į programos sūkurį, ir pati tampa kuriamo šou
dalyve.
© Jūratė Kučinskaitė
|
|
Django
Bates &
Human Chain
Jų kūryba - tobula virtuoziškumo, subtilaus humoro ir stebinančio
intelekto sintezė, intriguojanti ir provokuojanti, kupina išradingo
temų bei motyvų. |
|
Hans
Reichel -
Rüdiger Carl
Išskirtinių naujojo džiazo meistrų Hans'o Reichel'io ir Rüdiger'io
Carl'o kūrybinė draugystė prasidėjo 1978 m. Bergo-Brandenburgo kvartete. |
|
Lindha
Svantesson
Kylanti Švedijos džiazo žvaigždė ir jos grupė festivalyje pristatys
antrą autorinį Lindha'os albumą "Far from alone". |
|
Makigami
Santachi
Visi trio nariai priklauso garsiam eksperimentiniam japonų ansambliui
"Hikashu", grojančiam įvairiausią muziką - nuo džiazo, folko,
roko, popo ir japoniško tvisto iki techno bei noise. |
|
Kampec
Dolores
Nūnai jų kuriama muzika - patraukli ir originali įmantrios melodikos,
keistos lyrikos, klasikinės aranžuotės bei subtiliai laužytos ritmikos
sintezė. |
|
Harriet
Tubman
Tai savotiškas puikiai vienas kitą jaučiančių kūrėjų pokalbis, plėtojantis
"call-response" idėją, su nauja laisve naudojant įprastas
"fusion" priemones, melodiką ir ritmą. |
|